A Pesquisa-Ação em Áreas Protegidas da Baixada Fluminense – Estado do Rio De Janeiro – Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i3.p18-30

Keywords:

action research, conservation units, environmental education, educator space, university extension

Abstract

In recent years, the Conservation Units (UCs) in Baixada Fluminense, State of Rio de Janeiro, have stood out for their integrative initiatives with the Federal Rural University of Rio de Janeiro, showcasing numerous potentials as educational spaces and strengthening the triad of teaching, research, and outreach. The aim of this article is to present how action research is being applied in UCs in Baixada Fluminense through extension programs and projects such as “Shared Guardianship Flona Mário Xavier,” “Participatory and Collaborative Maps: Strategies for Outreach and Scientific Dissemination,” “University in the Community,” and “Cartographies of the Potentialities of Conservation Units.” These projects primarily involve volunteer students who act as environmental monitors and/or protagonists in the proposals, following the principles of action research, which combines knowledge production, educational action, and participant involvement. Action research is utilized through the offer of environmental education to the community (awareness-raising), the visibility promoted for UCs through social media, events, research, and other actions, and the technical-scientific training of university students and UC staff. It is observed that extension actions connect the community to its territory, raising awareness about the importance of conservation through the recognition of these spaces as historical, cultural, and environmental heritage, contributing to environmental management. Continuous training of environmental educators is essential for conservation and effective implementation of environmental education in protected areas, especially vulnerable ones, strengthening the visibility and public use of UCs in a sustainable manner.

References

BALDISSERA, A. Pesquisa-Ação: Uma Metodologia do “Conhecer” e do “Agir” Coletivo. Sociedade em Debate, Pelotas, v.7, n.2, p. 5-25, 2001.

ENNE, Ana Lúcia Silva. A “redescoberta” da Baixada Fluminense: Reflexões sobre as construções narrativas midiáticas e as concepções acerca de um território físico e simbólico. Pragmatizes - Revista Latino Americana de estudos em Cultura, a. 3, n. 4, p. 6-27, mar. 2013.

FÁVERO, M. L. A. Universidade e estágio curricular: subsídios para discussão. In: Alves, N. (Org.). Formação de professores: pensar e fazer. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUEDES, T. dos S. A fotografia de natureza como ferramenta para sensibilização e divulgação de unidades de conservação da baixada fluminense. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Geografia. Seropédica, 2023.

LIMA, J. C. C. F. Análise das Ações de Educomunicação Ambiental nas Unidades de Conservação da Baixada Fluminense. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Geografia, UFRRJ, Rio de Janeiro, 2023.

QUEIROZ, E. D. Uso Público no Parque Natural Municipal de Nova Iguaçu-RJ: trilhando entre possibilidades e dificuldades. Tese (Doutorado). Universidade Federal Fluminense, 2018.

RIO DE JANEIRO. Caderno Metropolitano, v. 3. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.modelarametropole.com.br/wp-content/uploads/2017/08/Caderno03-Cartorafia-Camara.pdf. Acesso em: abr. 2023.

ROCHA, A. S. As representações ideais de um território: dinâmica econômica e política, agentes e a produção de sentidos na apropriação territorial da Baixada Fluminense. Tese (Doutorado em Geografia). PPGG/IGG/UFRJ: Rio de Janeiro, 2014.

SAQUET, M. A. Saber popular, práxis territorial e contra-hegemonia. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 15, n. 37, p. 01–05, ago. 2020. DOI: 10.14393/RCT153714. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/56210. Acesso em: 8 ago. 2024.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo, SP: Cortez, 2017.

SILVA, J. M. C.; JUNQUEIRA, V. Educação e conservação da biodiversidade: uma escolha. In: Junqueira, V.; Neiman, Z. (Orgs.). Educação ambiental e conservação da biodiversidade: reflexões e experiências brasileiras. Barueri: Manole, 2007. p. 35-48.

TAVARES, R. B. As Várias Mesquitas de Várias Baixadas. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Planejamento Urbano e Regional. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2007.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

TOZONI-REIS, M. F. C. Pesquisa-ação: compartilhando saberes. Pesquisa e ação educativa ambiental. In: FERRARO JUNIOR., L.A. (Org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivo educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005.

Published

2024-11-07

How to Cite

VARGAS , Karine Bueno; QUEIROZ , Edileuza Dias de. A Pesquisa-Ação em Áreas Protegidas da Baixada Fluminense – Estado do Rio De Janeiro – Brasil. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 18–30, 2024. DOI: 10.21664/2238-8869.2024v13i3.p18-30. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/7544. Acesso em: 24 nov. 2024.