Environmental Education and Perception about Fire and its Impacts in the Cerrado: A Qualitative Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i3.p355-379

Keywords:

Burned, Lecture, Management, Biodiversity, Environmental Education

Abstract

Fire is an important agent in Cerrado ecology, however their use without knowledge and care in its use and management has caused unprecedented damage, and the consequences can be seen in both fauna and flora. Having pointed it out as a basis, the objective is to analyze the perception of the importance and use of fire in the Cerrado in the city of Goiás by students of the Geography course, in different periods, at the State University of Goiás, at the Cora Coralina Campus, which is located in mentioned city. Another relevant point is to perceive the activity of Environmental Education within a new university management policy at the State University of Goiás and the relationship of this activity with the enhancement of the environment and regional culture. This is a qualitative research where the methodology adopted was the application of an interactive lecture and three questionnaires with closed and open questions, for the analysis of the collected data, the Discourse Analysis was carried out. It was observed that the perception of the use and management of fire by the researched subjects is guided by their historical-social context, and when fire also means more work or money, even though they are aware of the damage it can cause, it is accepted. And, finally, it was also noticed that environmental education has a wide reach within the academy, however, even there the economic interest has a loud voice.

Author Biographies

Kárita Jesus Boaventura, Secretaria de Educação do Estado de Goiás, SEEG, Brasil.

Doutorado no Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais do Cerrado pela Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil. Professora estatutária na Secretaria de Educação do Estado de Goiás.

Eder Dasdoriano Porfírio Junior, nstituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis, IBAMA de Goiás, Brasil.

Doutorado em andamento no Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais do Cerrado pela Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil. Analista Ambiental no Centro de Prevenção e Combate a Incêndios Florestais no Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis, IBAMA de Goiás, Brasil.

Wesley Fonseca Vaz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFECTMT, Brasil.

Doutorado em andamento no Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais do Cerrado pela Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil. Professor Efetivo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - Campus Avançado Lucas do Rio Verde.

Carlos de Melo e Silva Neto, Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.; Instituto Federal de Goiás, IFG, Brasil.

Doutorado no Programa de Pós-graduação em Agronomia (Produção vegetal) pela Universidade Federal de Goiás, UFG, Brasil. Professor no Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais do Cerrado e Programa de Pós-graduação em Geografia na Universidade Estadual de Goiás e no Programa de Pós-graduação em Tecnologias de Processos Sustentáveis no Instituto Federal de Goiás.

Sandro Dutra e Silva, Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGÉLICA, Brasil.; Universidade Estadual de Goiás, UEG, Brasil.

Doutorado em História Social pela Universidade de Brasília, UnB, Brasil. Professor na Universidade Estadual de Goiás e no Centro Universitário de Anápolis. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq.

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Published

2020-12-30

How to Cite

BOAVENTURA, Kárita Jesus; PORFÍRIO JUNIOR, Eder Dasdoriano; VAZ, Wesley Fonseca; SILVA NETO, Carlos de Melo e; DUTRA E SILVA, Sandro. Environmental Education and Perception about Fire and its Impacts in the Cerrado: A Qualitative Research. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 355–379, 2020. DOI: 10.21664/2238-8869.2020v9i3.p355-379. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/4007. Acesso em: 21 nov. 2024.