Water Crisis in São Paulo from the Perspective of Governmental Organizations: Hydrological Crisis or of Information?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i1.p101-125

Keywords:

Right to Information, News, Governmental Organizations, Water Crisis, Documentary Research

Abstract

The Internet makes it possible for the social organizations the leading role in the achievement of the right to information in order to encourage the citizen participation in public debate on the most diverse issues, among which is the hydric. This study analyzes the information provided by two government organizations who are responsible for the water management: a national and another of the State of São Paulo. It is discussed if their communicative practices meet the legal requirements of the right to information in the scheduling process and framework of the water crisis. The study is descriptive and analytical, qualitative, and have a bibliographical and documental basis. The sample is not probabilistic for typicality and accessibility, referring to the 52 news published in 2014, collected from the keywords "Cantareira crisis" and "water crisis". Four categories have been analyzed for understanding the predominant frameworks done by the two governmental organizations: sources, conflicts, responsibility and solutions. Finally, the results are related to the assumptions of the right to information. It was concluded that the state organization frames the crisis as a “under control” situation, while the national organization seeks to technically explain the mechanisms for its confrontation. Overall, the two organizations published little, given the relevance of the problem, and reported predominantly from institutional interests rather than the public interest. Finally, it can be seen that the role of environmental organizations should be expanded when it comes to implementing the right to environmental information.

Author Biographies

Jane Marcia Mazzarino, Centro Universitário Univates, UNIVATES, Brasil.

Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS, Brasil; com período sanduíche em Universidade Nova de Lisboa. Docente no Centro Universitário Univates, UNIVATES, Brasil.

Luciana Turatti, Centro Universitário Univates, UNIVATES, Brasil.

Doutorado em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul, UNISC, Brasil. Docente no Centro Universitário Univates, UNIVATES, Brasil.

References

Bezerra, Heloisa Dias. 2008. “Atores Políticos, Informação e Democracia.” Novembro 14 (2): 414–31.
Brandão, EP. 2012. “Conceito de Comunicação Pública.” In Comunicação Pública: Estado, Mercado, Sociedade e Interesse Público. https://www.saraiva.com.br/comunicacao-publica-estado-mercado-sociedade-e-interesse-publico-1971017/p.
Brasil. 1988. Constituição Da República Federativa Do Brasil de 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm.
———. 1997. Lei No 9.433, de 8 de Janeiro de 1997. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9433.htm.
———. 2000. Lei No 9.984, De 17 de Julho de 2000. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9984.htm.
———. 2003. Lei No 10.650, de 16 de Abril de 2003. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.650.htm.
———. 2011. Lei No 12.527, de 18 de Novembro de 2011. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm.
Bueno, Wilson Da Costa. 2007. “Jornalismo Ambiental: Explorando Além Do Conceito.” Desenvolvimento e Meio Ambiente 15 (June). https://doi.org/10.5380/dma.v15i0.11897.
Campello, Lorena de Oliveira Souza. 2012. “A Contribuição Do Jornal Gazeta de Sergipe Para a Discussão Da Problemática Ambiental Entre Os Anos de 1972 E 1992: O Papel Da Imprensa Escrita Para o Desenvolvimento Social.” Revista Electrónica En América Latina Especializada En Comunicación, no. 80: 1–17. www.razonypalabra.org.mx.
Cavalcanti, Joyce Mariella Medeiros, Larissa Mayara da Silva Damasceno, and Manoel Veras de Souza Neto. 2013. “Observância Da Lei de Acesso à Informação Pelas Autarquias Federais Do Brasil.” Perspectivas Em Ciência Da Informação 18: 112–26. http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1753.
CEPAL, Comissão Econômica para a América Latina e o Caribe. 2018. “O Acordo de Escazú: Uma Conquista Ambiental Para a América Latina e o Caribe | Article | Comissão Econômica Para a América Latina e o Caribe.” 2018. https://www.cepal.org/pt-br/articulos/2018-o-acordo-escazu-conquista-ambiental-america-latina-o-caribe.
Diz, Jamile Bergamaschine Mata, and Ana Clara Gonçalves Discacciati. 2015. “Acesso à Informação Ambiental: Por Um Novo Paradigma de Participação.” Revista Direito e Liberdade 17 (2): 71–113. http://ww2.esmarn.tjrn.jus.br/revistas/index.php/revista_direito_e_liberdade/article/view/956/667.
Dowbor, Ladislau. 2004. “Informação Para a Cidadania e o Desenvolvimento Sustentável.” Ladislau Dowbor, 16. https://dowbor.org/2004/10/informacao-para-a-cidadania-e-o-desenvolvimento-sustentavel-2.html/.
Geraldes, Elen, and Lígia Maria Reis. 2012. “Da Cultura Da Opacidade à Cultura Da Transparência: Apontamentos Sobre a Lei Do Acesso à Informação Pública.” In XXXV Congresso Brasileiro de Ciências Da Comunicação, 1–10.
Koçouski, Marina. 2013. “Comunicação Pública: Construindo Um Conceito.” In Comunicação Pública: Interlocuções, Interlocutores e Perspectivas, 41. http://www3.eca.usp.br/biblioteca/publicacoes/e-book/comunica-o-p-blica-interlocu-es-interlocutores-e-perspectivas.
Lanchotti, Andressa de Oliveira, and Jamile Bergamaschine Mata Diz. 2016. “Direito de Acesso à Informação Ambiental: Da Formalidade à Efetividade Dos Direitos de Acesso.” Revista de Direito e Sustentabilidade 2 (2): 130–48. https://indexlaw.org/index.php/revistards/article/view/1256/1688.
Matos e Nobre, Heloiza Helena, and Jorge Pereira Filho. 2016. “A Participação Na Comunicação Pública: Para Além Do Consenso.” Revista Observatório 2 (5): 383. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n5p383.
McCombs, Maxwell. 2009. A Teoria Da Agenda: A Mídia e a Opinião Pública. http://periodico.abavaresco.com.br/index.php/opiniaofilosofica/article/view/489.
Monteiro, Graça França. 2009. “A Singularidade Da Comunicação Pública.” In Comunicação Pública: Mercado, Sociedade, e Interesse Público, 34–46.
Moraes, R. 2007. “Mergulhos Discursivos: Análise Textual Qualitativa Entendida Como Processo Integrado de Aprender, Comunicar e Influir Em Discursos.” In Metodologias Emergentes de Pesquisa Em Educação Ambiental.
ONU, Organização das Nações Unidas. 1972. “Declaração de Estocolmo Sobre o Ambiente Humano - 1972.” 1972. http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Meio-Ambiente/declaracao-de-estocolmo-sobre-o-ambiente-humano.html.
———. 1992. Declaração Do Rio Sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento.
SABESP, Companhia de Saneamento Básico do Estado de São Paulo. 2015. “SABESP - Institucional.” 2015. http://site.sabesp.com.br/site/interna/Default.aspx?secaoId=505.
UNECE, Comissão Económica das Nações Unidas para a Europa. 1998. Convenção de Århus.
Veron, Eliseo. 2004. Fragmentos de Um Tecido. Usininos.
Wolton, Dominique. 2010. Informar Não é Comunicar. Revista Temática.

Published

2020-03-04

How to Cite

MAZZARINO, Jane Marcia; TURATTI, Luciana. Water Crisis in São Paulo from the Perspective of Governmental Organizations: Hydrological Crisis or of Information?. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 101–125, 2020. DOI: 10.21664/2238-8869.2020v9i1.p101-125. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2754. Acesso em: 3 jul. 2024.