Metacommunication of Communication and Public Relations Agencies in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i1.p303-316

Keywords:

Meta communication, communication agencies, public relations agencies, social media, digital platforms

Abstract

The research is based on the interest in finding out the degree of promotion and communication that the Communication and RR Agencies. PP make of themselves in the digital medium. The general objective is to analyze how the Communication and Public Relations Agencies in Portugal communicate online, that is, they present their services through digital communication platforms, checking if they carry out the communication task that they sell abroad with themselves, or what we call in this metacommunication article as a self-reference, giving new meaning to the concept itself. The study sample is chosen by selecting a total of 56 agencies distributed among the prominent members of APECOM, the Portuguese Association of Consulting Companies in Communication and Public Relations, and other selected agencies that are outside this association. For data collection, a methodological tool is prepared, a digital analysis sheet with the most relevant data from each of the selected platforms; both the website and the most popular social networks today: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, and YouTube. The results indicate that both the websites and social networks are not being used in their entirety, finding variations. The conclusion indicates that the agencies associated with APECOM have a greater exposure in some social networks and work their form of communication more actively.

Author Biographies

Fabia Ortega Borges, Universidade da Maia – Umaia, Portugal

Licenciada em Relações Públicas (2000) pelo Instituto Universitário da Maia e Doutorada em Comunicação e Jornalismo (2007) pela Universidade de Santiago de Compostela.

Docente da Universidade da Maia – Umaia, Porto, Portugal, nas áreas de Relações Públicas, Comunicação Organizacional e Comunicação de Marketing.

Investigadora do CITEI – Centro de Investigação e Estudos Intermédia – Umaia – Porto, Portugal onde tem em desenvolvimento um projeto de Observatório de Agências e Consultoras de Comunicação, que pretende monitorizar o sector de Consultoria em Comunicação e Relações Públicas em Portugal.

Carmen Bermejo Siller, Universidade Rey Juan Carlos de Madri, Espanha

Doutora em Comunicação Organizacional. Licenciada em Publicidade e Relações Públicas pela Universidade de Málaga, Espanha.

CAP Mestre em Turismo pela Universidade Alfonso X El Sabio.

Professora Associada da URJC – Universidade Rey Juan Carlos de Madri - Espanha, Departamento de Economia Empresarial.

 

Simone Antoniaci Tuzzo, Universidade da Maia – Umaia, Portugal

 

Doutora em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo – UMESP

Coordenadora do Curso de Relações Públicas e Gestão da Comunicação; e Professora da Universidade da Maia – Umaia, Porto, Portugal.

Investigadora do CITEI – Centro de Investigação e Estudos Intermédia – Umaia – Porto, Portugal.

Investigadora do CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação – Universidade do Algarve – UALG – Portugal.

References

Alarcão M 2006. Desequilíbrios familiares: Uma visão sistémica. Coimbra: Quarteto.

Alcará AR, Tanzawa ECL, Chiara IG, Tomaél MI, Uchoa Junior PPM, Heckler VC, Rodrigues JL, Valente SS 2006. As redes sociais como instrumento estratégico para a inteligência competitiva. TransInformação, Campinas, 18(2):143-153. Disponible: https://periodicos.puccampinas.edu.br/transinfo/article/view/6335/4025 .

APECOM 2022. O setor das Relações-Públicas e Comunicação, em números. Lisboa

Bermejo Siller MDC 2016. La comunicación online en los think tanks de Europa occidental. Comunicación Audiovisual y Publicidad. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. http://hdl.handle.net/10630/12459

Bermejo Siller C, Ortega Borges F, Tuzzo SA 2023. Agencias y Consultoras de Comunicación y Relaciones Públicas: Estudio de las deficiencias e falta de profesionalización. In Desafíos y Retos de las Redes Sociales en el Ecosistema de la Comunicación. Vol 2. McGraw-Hill (pp. 239-257)

Branco AU 1996. Estratégias metacomunicativas nas interações criança – criança. Temas em Psicologia. vol.4 no.3, Ribeirão Preto.

Calvo N, Laviada AF, Monje A, Atrio Y 2023. Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2022-2023. Ed. Universidad de Cantabria.

Fogel A 1993. Developing through Relationships. London: Harvester Wheatsheaf and University of Chicago Press.

Leeds-Hurwitz W 2021. Metacomunicação. Center for Intercultural Dialogue. Key Concepts in Intercultural Dialogue, No. 25, 2021 Originally published in English in 2014; translated into Portuguese in 2021. Disponible: http://centerforinterculturaldialogue.org.

Logan R K 2012. McLuhan Misunderstood: Setting the Record Straight2. 07 de Janeiro. Disponible: http://www.razonypalabra.org.mx/Article-McLuhanMisunderstood2.pdf

Marques LKS, Vidigal F 2018. Prosumers e redes sociais como fontes de informação mercadológica: uma análise sob a perspectiva dainteligência competitiva em empresas brasileiras. TransInformação, Campinas, 30(1):1-14. https://doi.org/10.1590/2318-08892018000100001

McLuhan M 1967. The medium is the message. Nova Iorque: Rondom House.

Ortega Borges F, Tuzzo S A 2022. Agencias y Consultorías de Comunicación y Relaciones Públicas: datos y hechos del sector en Portugal. Revista Internacional De Relaciones Públicas, 12(24), 103–128. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v12i24.778

Pereira KG 2012. Relações Públicas: ¿O que lhes chamam as Agências de Comunicação em Portugal? Comunicação Pública, 7(12), 57-80. https://doi.org/10.4000/cp.150

Ruesch J, Bateson G 1951. Communication: The socialmatrix of psychiatry. NewYork, NY: Norton.

Sebastião SP, Azevêdo C, Días D, Santos L 2012. Faz o que te digo, mas não olhes para o que eu faço: as Consultoras de Relações Públicas e a Comunicação Digital, em Portugal. Observatorio (OBS*) Journal 6:1, 259-280

Vidal JP 2017. A teoria neosistêmica de Niklas Luhmann e a noção de autopoiese comunicativa nos estudos organizacionais. Caderno EBAPE.BR 15(2). https://doi.org/10.1590/1679-395157480

Zerfass A, Oliveira E 2013. Estudo comparado do estado da comunicação estratégica em Portugal e na Europa - European Communication Monitor 2013. Actas do VIII Congresso da SOPCOM, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa.

Published

2024-04-05

How to Cite

BORGES, Fabia Ortega; SILLER, Carmen Bermejo; TUZZO, Simone Antoniaci. Metacommunication of Communication and Public Relations Agencies in Portugal. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 303–316, 2024. DOI: 10.21664/2238-8869.2024v13i1.p303-316. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/7187. Acesso em: 22 nov. 2024.