Discussing Environmental Education with Teachers from Pilot Schools in Mato Grosso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2024v13i1.p60-74

Keywords:

continuing education, environmental education, teachers

Abstract

This article aims to present the application and results of formation of teachers in Environmental Education of the pilot schools of the new high school of the State of Mato Grosso (MT) to discuss the environmental problems of the state. This formation was planned in two stages: one theoretical and the other practical. In this article we presented the theoretical stage where we discuss the concepts of EA, the relationship between social vulnerability and EA, the environmental problems of the central west region, especially the loss of water and burned in the Cerrado, Amazon and Pantanal biomes, the environmental legislation of the MT, the environmental questions in the Base Nacional Comum Curricular and in Documento de Referência Curricular de Mato Grosso. At the end, the teachers positively evaluated the discussions that took place during the formation and the knowledge acquired and they said that helped them in the planning of contextualized classes focused on the reality of MT and to improve its pedagogical practice. They also mentioned that the environmental issues discussed at this stage helped to develop educational paths with their students.

References

Adams FW, Oliveira KM, Alves SDB, Nunes, SMT. 2019. Oficina de formação continuada em educação ambiental: discutindo a importância e a prática. Experiências em Ensino de Ciências, 14 (3):598-611.
BNCC. 2017. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Secretários de Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME. [cited 2023 ago 15] Available from: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
Bortolon B; Mendes, MSS. 2014. A Importância da Educação Ambiental para o Alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, 5(1):118-136.
Brasil. 1988. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas.
Brasil. 1981. Lei N. 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. [cited 2022 set 19] Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L6938.htm
Brasil. 2020. Resolução CNE/CP No 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). [cited 2023 Jan 21] Available from: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=164841-rcp001-20&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192
Carvalho, ICM. 2004. Educação ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: Layrargues, PP. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, p. 156.
DRC-MT. 2020. Documento de Referência Curricular de Mato Grosso - (versão preliminar). 2020. [cited 2023 Fev 14] Available from: https://sites.google.com/view/novo-ensino-medio-mt/vers%C3%A3o-preliminar-drc-mt-em?authuser=0.
Grzebieluka D, Silva JA. 2015. Educação Ambiental na escola: do Projeto Político Pedagógico a prática docente. Revista Monografias Ambientais, 14(3): 76-101.
Holland C. 2021. Secretaria de Educação homologa documento de implementação do novo Ensino Médio em MT. [cited 2023 Ago 25] Available from:https://www.marcelandia.mt.gov.br/Noticias/Secretaria-de-educacao-homologa-documento-de-implementacao-do-novo-ensino-medio-em-mt-546/.
Jatobá SUS. 2011. Urbanização, meio ambiente e vulnerabilidade social. Ipea: boletim regional, urbano e ambiental, 5:141-148.
Layrargues PP. 2009. Educação Ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: Loureiro CFB et al. (org.). Repensar a Educação Ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez.
Layrargues PP. 2012. Para onde vai a Educação Ambiental? cenário político-ideológico da educação ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, 7(14): 388-411.
Layrargues PP, Lima GFC. 2014. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & sociedade, 17: 23-40.
Loureiro CFB. 2019. Educação Ambiental Questões de Vida. Cortez Editora.
Mapbiomas. 2021. A dinâmica da superfície de água do território brasileiro.[cited 2022 Jun 23] Available from: https://brasil.mapbiomas.org/2021/08/23/superficie-de-agua-no-brasil-reduz-15-desde-o-inicio-dos-anos-90/.
Oliveira TMR, Amaral, CLC. 2020. Ações para minimizar a fragmentação da Educação Ambiental em uma escola pública paulista. Revbea, 15(3): 297-314.
Oliveira TMR. 2022. Oficinas para a Formação Continuada de Professores em Educação Ambiental. 2022. 202f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.

PCN. 1997. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos Temas Contemporâneos Transversais, ética/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
Pinheiro EC, Santos LMF. 2013. Educação Ambiental e vulnerabilidade socioambiental: o papel da escola no enfrentamento das questões ambientais locais, In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9, São Paulo. SP.
Pott CM, Estrela CC. 2017. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos Avançados, 31(89): 271-283.
Sauvé L. 2005. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: Sato M., Carvalho, I. (Orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed.
Serra JPN, Almeida LS, Santos RP, Querino MG, Silva SN. 2020. Relato de Experiências do Estágio de Ciências na forma de formação: resíduos sólidos e impactos socioambientais. Com a Palavra, O Professor, 5(12), 252–268.
Sorrentino M. et al. 2005. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa 31: 285-299.
Teixeira JD, Andrade DF, Rocha MB. 2021. Centro de Educação Ambiental Municipal do Parque Nacional da Tijuca: diálogos a partir de um minicurso para a formação ambiental de docentes do ensino básico. Remea. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. 38(1): 224-243.
Ventura, I. 2022. Amazonas Atual: cidade do AM perde quantidade de água do tamanho de 477 campos de futebol, [cited 2023 Mai 22] Available from: https://amazonasatual.com.br/cidade-do-am-perde-quantidade-de-agua-do-tamanho-de-477-campos-de-futebol/.

Published

2024-04-05

How to Cite

CASTRO, Maria Paula Paulino Ramos Pinto de; AMARAL, Carmem Lúcia Costa. Discussing Environmental Education with Teachers from Pilot Schools in Mato Grosso. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 60–74, 2024. DOI: 10.21664/2238-8869.2024v13i1.p60-74. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/7119. Acesso em: 22 nov. 2024.