Data Analysis of the UI Green Metric Platform Under the Perspective of Municipal Socioeconomic Indexes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2023v12i1.p165-182

Keywords:

environmental commitment, sustainable universities, local development

Abstract

Brazil's commitment to achieving the goals of the United Nations (UN) 2030 Agenda reinforced the legitimate interest of all society in sustainable practices, including in the academic sphere. The increase in the supply of environmentally friendly products, the interest of industries in more sustainable solutions and the awareness of the population contributed to the expansion of the offer of university courses in the area of Environmental Sciences. The objective of this work is to analyze the relationship between the position of Brazilian higher education institutions that participate in the UI Green Metric World University Rankings (UIGM) and socioeconomic aspects of the municipality in which they are located. Open data from the UIGM platform was used (infrastructure, energy, waste, water, transport and environmental education), the sustainable development index of cities (IDSC), the Municipal Human Development Index (IDHM), education category, and the Product Gross Domestic Product (GDP) per capita. It was found that: in 2021, Brazilian HEIs represented 4.2% of the total number of participants (26 public and 14 private); 80% of the best Brazilian HEIs in the ranking have already participated in the program since 2011; the analyzes performed did not show a strong relationship between the variables investigated (UIGM-IDSC, UIGM-IDHM, UIGM-GDP per capita). The research was limited to analyzing the numbers and general indexes referring to the group of participants of the UIGM, not being carried out studies of individual situations. In order to identify the causes that resulted in the contrast between the indices, it is necessary to deepen the research at an individual level, studying the reality of each institution and its respective city.

References

ALMEIDA, G. G. F.; SILVEIRA, R. C. E.; ENGEL, V. Coleta e Reciclagem de Resíduos Sólidos Urbanos: Contribuição ao Debate da Sustentabilidade Ambiental. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, v. 12 (2), p. 289–310, mai. 2020.
ARAUJO, C. F.; DE SOUZA, H. G. A Importância socioeconômica das universidades na cidade do Iguatu-CE no periodo de 2008 A 2015. Ciência e Sustentabilidade, v. 2 (1), p. 170, ago. 2016.
ARAÚJO, M. R. M. DE et al. Transporte público coletivo: discutindo acessibilidade, mobilidade e qualidade de vida. Psicologia & Sociedade, v. 23 (3), p. 574–582, dez. 2011.
BARGOS, D.C.; MATIAS, F.F. Áreas verdes urbanas: um estudo de revisão e proposta conceitual. Sociedade Brasileira de Arborização Urbana REVSBAU, Piracicaba –SP, v.6 (3), p.172-188, 2011.
BILOTTA, P.; MORAES, C.M.M.; DORNELLES, P.A.; SAMPAIO, C.A.C. Reúso industrial de efluente na gestão integrada de águas urbanas. Revista Tecnologia & Sociedade, v. 18 (51), 2022a. https://doi.org/10.3895/rts.v18n51.14106
BILOTTA, P.; CARBONE, A.S.; CORBARI, S.D.; DULEBA, W.; CHAVES, J.M.; KNIESS, C.; GRIMM, I.J.; PREGNOLATO, L.A. Environmental science and SDGs: Brazilian and international cases. In: LEAL FILHO, W. SDGs in the Americas and Caribbean Region, Ed. Springer Nature, chapter 27 (1), 2022b.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES, 2022. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/>
EMPRESA DE PESQUISA ENERGÉTICA - EPE, 2022. Disponível em:
<www.epe.gov.br/pt/abcdenergia/matriz-energetica-e-eletrica>
GOEBEL, M. A.; MIURA, M. N. A Universidade como Fator de Desenvolvimento: O Caso do Município de Toledo-PR. Revista Expectativa, [S. l.], v. 3 (1), 2000.
GOMES, M. F.; QUEIROZ, D. R. E. Estudo dos Espaços Livres e Áreas de Lazer na Cidade de Araçatuba-SP. Caminhos de Geografia, v. 18 (61), p. 165–179, mar. 2017.
GOMES, V.F.; FARIA, A.M.M. Consumo de Combustíveis no Brasil e Mato Grosso: Estimativa do Custo Ecológico da Emissão de Gases do Efeito Estufa. Estudos do CEPE, n. 35, 2012. https://doi.org/10.17058/cepe.v0i35.2214
GRINDSTED, T.S. Sustainable universities - from declarations on sustainability in higher education to national law. Journal of Environmental Economics, v. 2 (2), p. 29-36, 2011.
HABERMANN, M.; MEDEIROS, A. P. P.; GOUVEIA, N. Tráfego veicular como método de avaliação da exposição à poluição atmosférica nas grandes metrópoles. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 14 (1), p. 120–130, mar. 2011.
HERZOG, C. P.; ROSA, L. Z. Infraestrutura Verde: Sustentabilidade e resiliência para a paisagem urbana. Revista LABVERDE, v. 0 (1), p. 92, set. 2010.
IMPERADOR, A. M.; SILVA, M. V. H. Sustentabilidade empresarial: considerações sobre diferentes sistemas de mensuração do desenvolvimento sustentável. HOLOS, v. 3, p. 429-445, set. 2018.
IBGE, INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Produto interno bruto (PIB), 2022. Disponível em <www.ibge.gov.br/explica/pib.php>
IPEA, INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. O que é IDH? 2008. Disponível em: <www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&id=2144:catid=28#:~:text=Pa%C3%ADses%20com%20IDH%20at%C3%A9%200%2C499,considerados%20de%20desenvolvimento%20humano%20m%C3%A9dio>
IDSC, ÍNDICE DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL DAS CIDADES. A evolução das 5.570 idades brasileiras em direção a Agenda 2030 da ONU. 2022. Disponível em: <https://idsc.cidadessustentaveis.org.br/>
INEP, INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resumo Técnico do Censo da Educação Superior, 2022. Disponível em <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2020.pdf>
LAUDER, A.; SARI, R.F.; SUWARTHA, N.; TJAHJONO, G. Critical review of a global campus sustainability ranking: GreenMetric. Journal of Cleaner Production, v. 108, p. 852–863, dez. 2015.
LÔBO, T. P.; NAKABASHI, L. Além do PIB per capita: Ensaio sobre medidas de bem-estar para os estados brasileiros. Revista Brasileira de Economia, v. 74 (3), 2020.
NIKPOUR, M.; POOLADKHAI, R. Review of different architectural strategies for creating sustainable universities. Arts and Design Studies, v.5, p.1-5, 2012.
OLIVEIRA, H.C.; ALFARO, J.F.; GREELEY, R.S.; FERNANDE, V. Boas Práticas de Transferência de Tecnologia: O Caso Estadunidense do Escritório de Transferência de Tecnologia da Universidade da Universidade de Michigan. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, v. 11 (2), p. 150-66, 2022. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2022v11i2.p150-166
ONU, ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Sustainable Developement Goals, 2015. Disponível em: <https://sdgs.un.org/>
QS TOP UNIVERSITIES. QS World University Rankings 2021, 2022. Disponível em:
<www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021>
FONTES, R.F.; GIUDICE, S.D. Impactos socioambientais nas construções de barragens hidrelétricas. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, p. 203–218, set. 2021.
OLEGÁRIO, I.R.; SOUZA, T.A.P.; GOMES, F.F.S. Sustentabilidade Organizacional: Uma Ferramenta de Avaliação. Humanas Sociais & Aplicadas, v. 6 (16), 2016. https://doi.org/10.25242/887661620161034
ROHRICH, S.S.; TAKAHASHI, A.R.W. Sustentabilidade ambiental em Instituições de Ensino Superior, um estudo bibliométrico sobre as publicações nacionais. Gestão & Produção, v. 26 (2), 2019.
ROMERO, M.B. Padrões de referência da sustentabilidade de espaços do campus universitário Darcy Ribeiro da Universidade de Brasília. Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismo, n. 1, jan. 2003.
SAMPAIO, C. A. C.; PHILIPPI JUNIOR, A. (EDS.). Impacto das ciências ambientais na Agenda 2030 da ONU: Vol. 1. [s.l.] Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Avançados, 2021.
SEVERO, E.; GUIMARÃES, J.C.F.; DELLARMELIN, M.L.; RIBEIRO, R.P. The Influence of Social Networks on Environmental Awareness and the Social Responsibility of Generations. Brazilian Business Review, v. 16 (5), p. 500–518, set. 2019.
SHI, H.; LAI, E. An alternative university sustainability rating framework with a structured criteria tree. Journal of Cleaner Production, v. 61, p. 59–69, dez. 2013.
TERRIN, K.A.P.; BLANCHET, L.A. Direito de energia e sustentabilidade: uma análise dos impactos negativos das usinas hidrelétricas no Brasil. Revista Videre, v. 11 (22), p. 47–63, dez. 2019.
TIMES HIGHER EDUCATION. World University Rankings, 2021. Disponível em: <www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking>
UIGREEN METRIC. UI GreenMetric World University Rankings: Background ot the Ranking, 2022a. Dispontível em: <https://greenmetric.ui.ac.id/about/welcome>.
UIGREEN METRIC. Methodology, 2022b. Disponível em:
<https://greenmetric.ui.ac.id/about/methodology>.
UIGREEN METRIC. Archive Rankings, 2022c. Disponível em: <https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/archive>
UFLA, UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS. Diretorias: Pró-Reitoria de Planejamento e Gestão – PROPLAG, 2022. Disponível em:
<https://ufla.br/sobre/administracao/diretorias>
VEIDEMANE, A. Education for Sustainable Development in Higher Education Rankings: Challenges and Opportunities for Developing Internationally Comparable Indicators. Sustainability, v. 14, p. 5102, 2022. https://doi.org/10.3390/su14095102.
YUAN, M. Geographical information science for the United Nations’ 2030 agenda for sustainable development. International Journal of Geographical Information Science, v. 35 (1), p. 1–8, jan. 2021.

Published

2023-04-28

How to Cite

SILVA JUNIOR, Ricardo Cézar Vieira da; BILOTTA, Patricia; MIRANDA, Maria Geralda de; JANISSEK, Paulo Roberto. Data Analysis of the UI Green Metric Platform Under the Perspective of Municipal Socioeconomic Indexes. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 165–182, 2023. DOI: 10.21664/2238-8869.2023v12i1.p165-182. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/6634. Acesso em: 18 may. 2024.