A Modernidade Tecnológica em António José Saraiva

cultura, técnica e natureza

Authors

  • Tiago Rego Ramalho Instituto de História Contemporânea, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2018v7i1.p142-158

Keywords:

Progress, Culture, Nature

Abstract

The article aims to present the outlines of the cultural historian of thought and essayist Antonio Jose Saraiva about the relationship between Western culture and the primacy of technological civilization, reflecting on the idea of progress, philosophy of history, the relationship between modern art and the nature, or even the concept and culture technology. It is important to highlight the influence exerted by cultural Marxism and, in particular, by the Marcuse theses. The singularity of Saraiva's thought lies in combining certain ideas of Marcuse and studying a certain conception of national culture. At first, we try to demonstrate how the author understands the ideology of progress, first and foremost in how it gains prominence in modernity; in a second moment, we intend to understand the possible relations between culture and technology. Briefly, the critique of technological modernity assumes certain features in the course of the thought and work of the author under study.

Author Biography

Tiago Rego Ramalho, Instituto de História Contemporânea, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

Investigador integrado do Instituto de História Contemporânea, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

References

Debord G 2012. A Sociedade do Espetáculo. Lisboa, Antígona.
Eagleton T 2003. A Ideia de Cultura. Lisboa, Temas e Debates.
Grupo Krisis 2003. Manifesto contra o Trabalho. Lisboa, Antígona.
Horkheimer M 2015. O eclipse da razão. Lisboa, Antígona.
Marcuse H 2012. O Homem Unidimensional. Lisboa, Letra Livre.
Marx K 1993. Manuscritos Económico-Filosóficos de 1844. Lisboa, Edições Avante.
Marx K 2015. O Fetichismo da mercadoria e o seu segredo. Lisboa, Antígona.
Neves J 2014. Culture, Nationalism and Globalisation in António José Saraiva. Lisboa, [s.n.].
Perroux F 1971. Alienação e Sociedade Industrial. Lisboa, Signum.
Queirós E 1988. “A Decadência do Riso”, in Notas Contemporâneas. Lisboa, Círculo de Leitores.
Rodrigues E 2011 (ed.). António José Saraiva e Luísa Dacosta: Correspondência. Lisboa, Gradiva.
Saraiva A 1980. Filhos de Saturno - Escritos sobre o tempo que passa. Amadora, Livraria Bertrand.
Saraiva A 1995. Para a História da Cultura em Portugal – Vol.1. Lisboa, Gradiva, 1995.
Saraiva A 1996. Dicionário Crítico. Lisboa, Gradiva.
Saraiva A 2003. O que é a cultura. Lisboa, Gradiva.
Saraiva A 2004. Progresso e Morte. In: Maria José Saraiva (org.), Crónicas. Matosinhos, Quidnovi.
Saraiva A, Saraiva M 1997. Só para o meu amor é sempre Maio – cartas do Verão de 1943. Lisboa, Gradiva.
Telmo A 2014. A Terra Prometida. Sintra, Zéfiro.
Vaneigem R 2014. Arte de Viver para a Geração Nova. Lisboa, Letra Livre.

Published

2018-05-11

How to Cite

RAMALHO, Tiago Rego. A Modernidade Tecnológica em António José Saraiva: cultura, técnica e natureza. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 142–158, 2018. DOI: 10.21664/2238-8869.2018v7i1.p142-158. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2715. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier - History, Science and Nature