Reflections on Inclusion in the Discipline of Chemistry from a Case Study Carried out in a Brazilian School

Authors

  • Elisabete Alerico Gonçalves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano)– Câmpus Urutaí, Brasil.
  • Lauryenne Camille Santana Secretaria de Educação do Estado de Goiás, Brasil.
  • Paulo Vitor Teodoro de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano)– Câmpus Urutaí, Brasil.
  • Paulo Alexandre de Castro Universidade Federal de Goiás (UFG) – Regional Catalão, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2017v6i4.p49-66

Abstract

This article presents reflections on the pedagogical practice of Teachers, on the inclusion bias, of a student with Intellectual Disability (ID). The research was carried out in a basic education school located in the Brazilian Midwest, in the State of Goiás. Through the immersion of the researchers in the educational institution, we investigated the context in which the student with ID is inserted, as well as the difficulties and potential of the teaching and learning process. For that, we observed the classes of high school, of a Regent Teacher (RT), of the discipline of Sciences / Chemistry, and of a Teacher of Support (TS); and, finally, we used the use of questionnaires, for collaboration in data collection. We perceive, during the research, the difficulties of working together between RT and TS. We consider that the School of Basic Education is still far from effective inclusion, especially because of the teaching methodologies used that fall short of students' needs.

Author Biographies

Elisabete Alerico Gonçalves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano)– Câmpus Urutaí, Brasil.

Mestrado em Educação Comunitária. Estudante de Doutorado em Epistemologia da História da Ciência na Universidad Nacional Três de Febrero, Argentina. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano)– Câmpus Urutaí, Brasil.

Lauryenne Camille Santana, Secretaria de Educação do Estado de Goiás, Brasil.

Licenciada em Química. Professora de Química e Ciências da Secretaria de Educação do Estado de Goiás, Brasil.

Paulo Vitor Teodoro de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano)– Câmpus Urutaí, Brasil.

Mestrado em Ensino de Ciências. Estudante de Doutorado em Educação em Ciências na Universidade de Brasília (UnB), Brasil. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano)– Câmpus Urutaí, Brasil.

Paulo Alexandre de Castro, Universidade Federal de Goiás (UFG) – Regional Catalão, Brasil.

Mestre e Doutor em Física. Docente na Universidade Federal de Goiás (UFG) – Regional Catalão, Brasil.

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Published

2017-12-31

How to Cite

GONÇALVES, Elisabete Alerico; SANTANA, Lauryenne Camille; SOUZA, Paulo Vitor Teodoro de; CASTRO, Paulo Alexandre de. Reflections on Inclusion in the Discipline of Chemistry from a Case Study Carried out in a Brazilian School. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 49–66, 2017. DOI: 10.21664/2238-8869.2017v6i4.p49-66. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2667. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Special Edition - Qualitative Research: Permeability between Social and Human Sciences