The permeability between the frontiers of Social and Human Sciences: the interaction of knowledge in qualitative research

Authors

  • Cecília Guerra Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro, Portugal.
  • Patrícia Sá Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro, Portugal.
  • Rebeca Teja Universidade Autónoma do Estado do México, México.
  • Jaime Ribeiro Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro; Escola Superior de Saúde e Unidade de Investigação em Saúde do Politécnico de Leira, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2017v6i4.p11-17

Abstract

The qualitative approach in the social and human sciences enriches the perspective of the one who seeks to know more, to go deeper, to the core of the behaviors and their etiology, in the interwove net that is the Man and his relations. These fields of Science endow, or seek to endow, the researcher with the tools and knowledge to anatomize the social being, Man, the individual. It is not unreasonable to assert that human beings cannot be adequately investigated, without the use of a multidisciplinary and / or interdisciplinary perspective, intrinsic to the social and human sciences, as well as to the natural and health sciences (Chizotti 2006).

Author Biographies

Cecília Guerra, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro, Portugal.

Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro, Portugal.

Patrícia Sá, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro, Portugal.

Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro, Portugal.

Rebeca Teja, Universidade Autónoma do Estado do México, México.

Universidade Autónoma do Estado do México, México.

Jaime Ribeiro, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro; Escola Superior de Saúde e Unidade de Investigação em Saúde do Politécnico de Leira, Portugal.

Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro; Escola Superior de Saúde e Unidade de Investigação em Saúde do Politécnico de Leira, Portugal.

References

Alarcão I 2014. Dilemas” do jovem investigador. Dos “dilemas” aos problemas. Investigação Qualitativa. In A Costa, F Neri de Souza, D Neri de Souza (eds), Inovação, dilemas e desafios, vol. 1, Ludomedia, Oliveira de Azeméis, p. 103-123.
Chizzotti A 2006. Pesquisa em ciências humanas e sociais. Cortez, São Paulo.
Denzin N, Lincoln Y 2011. Handbook of Qualitative Research. Sage, Thousand Oaks, CA.
Jardim H 2016. Considerações Introdutórias. In E Oliveira, N Barros, R Silva (Orgs.). Investigação Qualitativa em Saúde conhecimento e aplicabilidade, 1.ed., Ludomedia, Oliveira de Azeméis, p. 11-14.
Minayo C 2016. Fundamentos, percalços e expansão das aborgadens qualitativas. In D Neri de Souza, A Costa, F Neri de Souza (eds). Investigação qualitativa: inovação, dilemas e desafíos, vol. 3, Ludomedia, Oliveira de Azeméis, p. 17-48.

Published

2017-12-31

How to Cite

GUERRA, Cecília; SÁ, Patrícia; TEJA, Rebeca; RIBEIRO, Jaime. The permeability between the frontiers of Social and Human Sciences: the interaction of knowledge in qualitative research. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 11–17, 2017. DOI: 10.21664/2238-8869.2017v6i4.p11-17. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2665. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Special Edition - Qualitative Research: Permeability between Social and Human Sciences