Interdisciplinarity and Climate Change Perception of Undergraduate Students

Authors

  • Patricia dos Santos Mesquita Universidade de Brasília, CDS/UnB, Brasil.
  • Melissa Volpato Curi Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, Brasil.
  • Marcel Bursztyn Universidade de Brasília, UnB, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2018v7i1.p306-325

Keywords:

Climate Change, Perception, University, Interdisciplinarity

Abstract

Brasilia, an urban center located in a biome in increasing process of degradation, in addition to contributing to the emissions of greenhouse gases, currently presents environmental modifications due to climate change (CC). Thus, this article had the objective of analyzing undergraduate students’ perceptions from various courses at the University of Brasilia regarding climate change, to discuss the importance of undergraduate education for the much needed transformations in favor of pro- environmental behaviors. The application of questionnaires (N=1526) in 04 groups of subjects (CC perception; climatic knowledge; UnB and CC; personal beliefs) provided the conclusion that students from multi-disciplinary courses have advanced knowledge regarding the climatic theme and the anthropogenic role in those changes. Interdisciplinarity is then discussed as an important strategy for increasing students’ perception of climatic and environmental changes , with the ability to instigate mitigation and adaptation strategies and consideration of climate issues inside and outside the university sphere.

Author Biographies

Patricia dos Santos Mesquita, Universidade de Brasília, CDS/UnB, Brasil.

Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pelo Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília, CDS/UnB, Brasil. Pesquisadora (Pós-doutoranda) na Rede CLIMA - Mudanças Climáticas e Desenvolvimento Regional, Brasil.

Melissa Volpato Curi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, Brasil.

Doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, Brasil. Pesquisadora (Pós-doutoranda) na Rede CLIMA - Mudanças Climáticas e Desenvolvimento Regional, Brasil.

Marcel Bursztyn, Universidade de Brasília, UnB, Brasil.

Doutorado em Economie pela Université de Picardie, UP, França. Docente na Universidade de Brasília, UnB, Brasil. Coordenador Rede CLIMA - Mudanças Climáticas e Desenvolvimento Regional, Brasil.

References

Bateson G 1980. Mind and Nature, a necessary unity. Bantan Books, Toronto.

Beck U 2008. World at Risk, Polity Press. Cambridge.

Bursztyn M 2004. Meio ambiente e interdisciplinaridade: desafios ao mundo acadêmico. The environment and interdisciplinarity: challenges to the academic world. Desenvolvimento e Meio Ambiente, p. 67–76.

Curi MV, Litre G, Ibiapina I, Andrade AJP 2016. Mudanças Climáticas e Percepção Ambiental: Contribuições da Antropologia do Clima. In: Bursztyn M, Rodrigues Filho S (Org.), O Clima em Transe: vulnerabilidade e adaptação da agricultura familiar, Garamond, Rio de Janeiro, p. 35-52.

Fogaça T, Limberger L 2014. Percepção Ambiental e Climática: Estudo de Caso em Colégios Públicos do Meio Urbano e Rural de Toledo–PR. Revista do Departamento de Geografia – USP, vol. 28, p. 134-156.

Funtowicz S, Ravetz J 2000. La ciência posnormal. Icaria, Bracelona.

Ingold T 2000. Perception of the Environment: Essays on livelihood, dwelling and skill. Routledge, London.

IPCC 2014. Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C.B., V.R. Barros, D.J. Dokken, K.J. Mach, M.D. Mastrandrea, T.E. Bilir, M. Chatterjee, K.L. Ebi, Y.O. Estrada, R.C. Genova, B. Girma, E.S. Kissel, A.N. Levy, S. MacCracken, P.R. Mastrandrea, and L.L. White (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 1132 pp.

Jacobi PR 2012. Governança ambiental, participação social e educação para a sustentabilidade. In: Philippi A et al (Eds), Gestão da Natureza Pública e Sustentabilidade, Manole, São Paulo.

Jacobi PR 2014. Mudanças Climáticas e ensino superior: a combinação entre pesquisa e educação. Educar em Revista. Editora UFPR, Edição Especial, n.3, Curitiba, p. 57-72.

Jacobi PRR, Guerra AFS, Sulaiman SN, Nepomuceno T 2011. Mudanças climáticas globais: a resposta da educação. Revista Brasileira de Educação, v.6, n.46. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a08.pdf

Kuhnem A, Higushi MIG 2011. Percepção Ambiental. In: Cavalcante S, Elali GA 2011. Temas Básicos em Psicologia Ambiental, Vozes, Petrópolis, p. 250-266.

Lévi-Strauss C 1989. O Olhar Distanciado. Edições 70, Lisboa.

Lindoso DP, Rocha JD, Debortoli N, Parente ICI, Eiro FH, Bursztyn M, Filho SR, 2011. Climate Change and Vulnerability to Drought in the Semiarid: The Case of Smallholder Farmers in the Brazilian Northeast. In: Motta RS, Hargrave J, Luedemann G and Gutierrez MBS Gutierrez, editors, Climate Change in Brazil: Economic, Social and Regulatory Aspects, IPEA, Brasília, 235-254.

Litre G, Curi MV, Mesquita PS, Nasuti S, Rocha G 2017. O desafio da comunicação da pesquisa sobre riscos climáticos na agricultura familiar: a experiência de uso de cartilha educativa no Semiárido nordestino. Desenvolvimento e Meio Ambiente, UFPR, v. 40. Available from: http://revistas.ufpr.br/made/article/view/49069

Marengo JA, Nobre CA, Seluchi ME, Cuartas A, Alves LMA, Mendiondo EM, Obregón G, Sampaio G. A 2015. A seca e a crise hídrica de 2014-2015 em São Paulo. Revista USP, São Paulo, n. 106, p. 31-44. Available from: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/110101/108684

Merleau-Ponty M 1999. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2.ed. Martins Fontes, São Paulo.

Mesquita E 2012. Ver de perto pra contar de certo. As mudanças climáticas sob os olhares dos moradores da floresta do Alto Juruá, PhD Thesis, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas-SP.

Mesquita PS, Wittman H, Mota JA 2016. Climate variability, agricultural livelihoods and food security in Semiarid Brazil, Sustentabilidade em Debate. 7, 38–51.

Miller R 1982. Varieties of interdisciplinary approaches in the social sciences. Issues in Integrative Studies 1, 1–37.
Morin E 2003. Introdução ao pensamento complexo. Editora Sulina, Porto Alegre.

Nasuti S, Curi MV, Silva NM, Andrade AJP, Ibiapina I, Souza CR, Saito C 2013. Conhecimento Tradicional e Previsões Meteorológicas: Agricultores Familiares e As Experiências de Inverno no Semiárido Potiguar, Revista Econômica do Nordeste, v. 44, p. 384-402.

Nobre CA, Salazar LF, Oyama M, Cardoso M, Sampaio G, Lapola D 2007. Relatório N0 6 – Mudanças Climáticas e possíveis alterações nos Biomas da América do Sul. Ministério do Meio Ambiente, São Paulo.
Available from: http://mudancasclimaticas.cptec.inpe.br/~rmclima/pdfs/prod_probio/Relatorio_6.pdf

Okamoto J 2002. Percepção Ambiental e Comportamento: visão holística da percepção ambiental na arquitetura e na comunicação. Mackenzie, São Paulo.

Oliveira LA 2002. Percepção da qualidade ambiental. Caderno Geografia, v.12, n.18, Belo Horizonte, pp. 40-49.

Raynaut C 2011. Interdisciplinaridade: mundo contemporâneo, complexidade e desafio à produção e à aplicação de conhecimentos. In: Philippi A, Silva Neto A, editors, Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia e Inovação, Manole, São Paulo.

Reis PR 2004. Controvérsias sócio-científicas: discutir ou não discutir? Percursos de aprendizagem na disciplina ciências da terra e da vida, PhD Thesis, Universidade de Lisboa, Lisboa.

Santos BS 2007. Para além do pensamento abyssal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, n. 79.

Tuan Y 1983. Topofilia: Um Estudo da Percepção, Atitudes e Valores do Meio Ambiente. Difel, São Paulo.

Tuncer G 2008. University Students' Perception on Sustainable Development: A Case Study from Turkey. International Research in Geographical and Environmental Education 17, 212–226.

UN (1993), Agenda 21: Programme of action for sustainable develop- ment; Rio declaration on environment and development; Statement of forest principles, United Nations Dept. of Public Information, New York.
Wachholz S, Artz N, Chene D 2014. Warming to the idea: university students' knowledge and attitudes about climate change, International Journal of Sustainability in Higher Education 15, 128–141.

Published

2018-05-11

How to Cite

MESQUITA, Patricia dos Santos; CURI, Melissa Volpato; BURSZTYN, Marcel. Interdisciplinarity and Climate Change Perception of Undergraduate Students. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 306–325, 2018. DOI: 10.21664/2238-8869.2018v7i1.p306-325. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/2412. Acesso em: 3 jul. 2024.