Choosing a Higher Education Course: A personal ranking

Authors

  • Paulo Jorge de Almeida Pereira Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Portugal.
  • Isabel Maria Mendes Pedrosa Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Portugal.
  • Jorge Bernardino Instituto Superior de Engenharia de Coimbra – ISEC. Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i3.p64-80

Abstract

Every year tens of thousands of Portuguese youths applied for a position in higher education, one of the most important choices that make throughout their lives. In this paper we propose a portal that contains all the criteria and indicators that are available and relevant during the process of choosing a course, providing the resources and the necessary options, so that it can be the candidates and not the State or any other entity to choose their priorities. According to the proposed algorithm, assigning a greater or lesser importance to criteria and indicators that one can consider relevant according to his/her objectives, the candidate can generate several simulations creating a personal ranking of the pair course/institution.

Keywords: Higher Education Access; Education; Decision Support Systems.

Author Biographies

Paulo Jorge de Almeida Pereira, Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Portugal.

MSc em Sistemas de Informação de Gestão pelo Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Professor no Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Portugal.

Isabel Maria Mendes Pedrosa, Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Portugal.

PhD em Information Science and Technology pelo ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa. Docente no Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Coimbra – ISCAC. Portugal.

Jorge Bernardino, Instituto Superior de Engenharia de Coimbra – ISEC. Portugal.

PhD em Engenharia Informática pela Universidade de Coimbra. Docente no Instituto Superior de Engenharia de Coimbra – ISEC. Portugal.

References

Amaral A 2010. Tendências recentes dos sistemas de avaliação do ensino superior na Europa. In: Sísifo, Lisboa, 12(1): 51-62.
Assembleia da República Portuguesa 2012. Resolução da Assembleia da República n.o 53/2012, 1.a série. In Diário da República 2262. [cited 2015]. Available from: http://dre.pt/pdf1sdip/2012/04/ 08000/0226202262.pdf.
Brites-ferreira J, Seco G, Canastra F & Abreu ISM 2011. (In)sucesso académico no Ensino Superior: conceitos. factores e estratégias de intervenção, 2(1):28–40.
DGES 2014b. Nota relativa ao processo de acesso ao ensino superior 2014-2015 3a Fase. p. 1–8.
DGES. Ciclos autorizados. 2014a [cited 2015 Jan 1]. Available from http://www.dges.mctes.pt/ DGES/pt/OfertaFormativa/CursosConferentesDeGrau/CiclosAutorizados/.
Gleason BW 2002. Technologies to Make IT Personal Obstacles, and Options A View from Boston College. Web Portals and Higher Education: Technologies to Make IT Personal.
Martins FM 2013. A A3ES como Entidade Reguladora Independente Natureza e Regime Jurídico. Universidade do Porto.
Portela F, Santos MF 2013. A Decision Support System for Portuguese Higher Education Course Selection – First Round. In Proceedings of the International Conference on Knowledge Discovery and Information Retrieval and the International Conference on Knowledge Management and Information Sharing. p. 360–367. Available From: http://doi.org/10.5220/0004545503600367/.

Published

2015-12-20

How to Cite

PEREIRA, Paulo Jorge de Almeida; PEDROSA, Isabel Maria Mendes; BERNARDINO, Jorge. Choosing a Higher Education Course: A personal ranking. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 64–80, 2015. DOI: 10.21664/2238-8869.2015v4i3.p64-80. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/1411. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier - Technologies, Epistemological Convergence of Complexity