Aspects of Environmental Education: from conservationist to critical

Authors

  • Jéssica de Andrade Santos Universidade Estadual de Goiás - UEG.
  • Mirza Seabra Toschi Universidade Estadual de Goiás - UEG.

DOI:

https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i2.p241-250

Abstract

Throughout its history, environmental education received several names, thus the present study aimed to analyze the aspects of environmental education currently present, as well as understand its historical formation. For this was realized literature review using as the theoretical contribution, mainly the work of Layrargues and Lima (2011). Environmental Education arises in 1965 in a context of concern over natural resources. In Brazil, however, this educational practice was introduced in the 80s. Until this time environmental education had strictly environmental focus. Currently there are several aspects and were considered in this work three major macro trends, conservationist, pragmatic and critical, which differ especially by its objectives with regard to the environment and society.

Keywords: History; Macro Trends; Society.

Author Biographies

Jéssica de Andrade Santos, Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Mestrado em andamento em Recursos Naturais do Cerrado pela Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Mirza Seabra Toschi, Universidade Estadual de Goiás - UEG.

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP. Docente da Universidade Estadual de Goiás - UEG.

References

Brügger P 2009. Nós e os outros animais: especismo, veganismo e educação ambiental. Rev. Linhas Críticas 15(29):197-214.
Carvalho ICM 2004. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: PP Layrargues, Identidades da educação ambiental brasileira, Brasília, p. 13-24.
Dias GF 2003. Educação Ambiental princípios e práticas. 8 Ed, Gaia, São Paulo, 552 pp.
Guimarães M 2004. Educação Ambiental Crítica. In PP Layrargues, Identidades da educação ambiental brasileira, Brasília, p. 25-34.
Layrargues PP 2012. Para onde vai a educação ambiental? O cenário político-ideológico da educação ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Rev. Contemporânea de Educação 7(14):398-421.
Layrargues PP, Lima GFC 2011. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. In VI Encontro “Pesquisa em Educação Ambiental” A Pesquisa em Educação Ambiental e a Pós-Graduação no Brasil, Ribeirão Preto, p. 1-15.
Lima GFC 2005. Formação e dinâmica do campo da educação ambiental no Brasil: emergência, identidades, desafios. PhD Thesis, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 207 pp.
Lima GFC 2009. Educação ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Rev. Educação e Pesquisa 35(1):145-163.
Loureiro CFB 2007. Educação Ambiental Crítica: contribuições e desafios. In: SS Mello, R Trajber, Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola, Brasília, p.65-71.
Loureiro CFB, 2004. Educação ambiental transformadora. In PP Layrargues, Identidades da educação ambiental brasileira, Brasília, p. 65-84.
Loureiro CFB, Layrargues PP 2013. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Rev. Trab. Educ. Saúde 11(1):53-71.
Loureiro CFB, Trein E, Tozoni-Reis MFC, Novicki V 2009. Contribuições da teoria marxista para a educação ambiental crítica. Cad. Cedes 29(77):81-97.
Ramos EC 2001. Educação ambiental: origens e perspectivas. Rev. Educar (18):201-218.
Reigota M 2009. O que é educação ambiental. 2. ed., Brasiliense, São Paulo, 112 pp.
Sauvé L 2005. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In ICM Carvalho, M Sato, Educação Ambiental-Pesquisas e Desafios, Porto Alegre, p. 17-44.
Silva KMA 2012. Educação Ambiental Unidade IV. UnUEAD, Universidade Estadual de Goiás, 67 pp.
Tristão M 2007. A educação ambiental e os contextos formativos na transição de paradigmas. In: Reunião Anual da ANPEd, Caxambu, 2007.

Published

2015-11-20

How to Cite

SANTOS, Jéssica de Andrade; TOSCHI, Mirza Seabra. Aspects of Environmental Education: from conservationist to critical. Fronteiras - Journal of Social, Technological and Environmental Science, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 241–250, 2015. DOI: 10.21664/2238-8869.2015v4i2.p241-250. Disponível em: https://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/1350. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

National Symposium of Science and Environment (SNCMA2014)